joi, 11 august 2016

Cand trebuie sa abordam recuperarea psihomotorie la persoanele cu T.S.A.?

           



    In procesul global de recuperare a persoanelor cu T.S.A. se disting doua directii majore: recuperarea cognitiv-comportamentala, si recuperarea psihomotorie. Nici una dine cele doua nu se poate substitui celeilalte. Ele trebuie abordate simultan.

       Desi  impresia generala este ca pe masura ce  cresc, copiii cu T.S.A. vor avea, in mod natural,  si achizitii in aceste doua directii, lucrurile nu stau deloc asa. In lipsa stimularii cognitiv- comportamentale si a celei psihomotorii, copiii cu T.S.A. stagneaza sau intra in regres.

In directia recuperarii psihomotorii, deseori ne putem insela asupra starii de fapt a copilului. Si asta fiindca, de obicei, ei alearga, merg, urca scari. Asta duce in eroare adultii, dar nu si pe specialistii care in urma evaluarilor psihomotoriii trebuie sa determine gradul de constientizare a actiunilor sau activitatilor motrice initiate de copil. Nu de putine ori am fost abordat la workshop-uri de catre parinti care au spus ca au venit doar sa vada despre ce e vorba, fiindca copii lor nu au probleme in zona psihomotricitatii. Va pot spune ca dupa 15 min de la inceperea sedintei de terapie erau total schimbati si socati. Nu intelegeau cum copilul lor care alerga (e drept ca fara directie), care se catara in toti copacii, etc. nu reuseau sa ridice in mod constient piciorul pentru a depasi un obstacol. Nu intelegeau cum e posibil sa nu vada popicele si sa le ocoleasca, si alte multe asemenea. In postarea anterioara am incercat sa va explic care e diferenta intre a face miscare si a te recupera prin sport. Recuperarea prin metode sportive adaptate presupune mult mai mult decat o simpla destindere. Presupune disciplinarea actiunilor motrice, intelegerea acestora, dezvoltarea gandirii motrice si a inteligentei motrice, etc.

Mai jos voi prezenta cateva repere din capacitatile motrice pe care ar trebui copiii sa la aiba la varsta prescolara. Mai precizez ca acestea trebuie sa fie executate in mod constient si voluntar, si la cerere. Daca descoperiti ca copilul dumneavoastra cu T.S.A. are unele dificultati vis-a-vis de cele prezentate mai jos, nu intarziati momentul abordarii recuperarii psihomotorii. :)

Capacitatile motorii ale prescolarului la fiecare varsta

3 ani

  • alearga incet si se poate opri brusc;
  • pedaleaza tricicleta;
  • face sarituri mici;
  • urca si coboara scari (alternand picioarele);
  • arunca mingea cu o mana;
  • poate prinde o minge cu ambele maini (intinse);
  • isi poate face avant din picioare cand este in leagan.

4 ani

  • alearga repejor;
  • sare destul de bine de pe diverse lucruri sau dintr-un picior intr-altul;
  • poate sari intr-un picior (face un hop inainte pe un picior);
  • poarte sa-si tina echilibrul pe un picior mai mult de 5 secunde;
  • prinde o minge aruncata de la 5 m; indoaie, ridica si intinde bratele pentru a o prinde;
  • sare coarda.

5 ani

  • poate sa mearga cu spatele mentinandu-si echilibrul;
  • merge merge pe calcaie sau pe varfuri fara a-si pierde echilibrul;
  • poate sa isi tina echilibrul pe un picior, alternand cu usurinta picioarele (cu ochii inchisi sau deschisi);
  • prinde o minge mai mult cu palmele decat cu bratele;
  • sare coarda;
  • poate sari (in coborare) mai multe trepte;
  • poate invata sa mearga cu rolele;
  • poate invata sa mearga cu bicicleta cu 2 roti.

6 ani

  • poate arunca si poate prinde cu succes o minge cu ambele palme;
  • poate dansa adecvat ritmului melodic;
  • poate face salturi;
  • poate merge la galop;
  • poate inota bine;
  • poate pedala o bicicleta in conditii de siguranta.

Aptitudini motorii fine la prescolari

3 ani

  • face gramezi/turnuri de 9 sau 10 cuburi;
  • se poate dezbraca singur (dar inca are nevoie de ajutor la imbracat);
  • se poate hrani singurel cu lingurita (fara cutit sau furculita);
  • poate copia un cerc sau o cruce;
  • poate dezlega puzzle-uri care au piese mari si putine;
  • poate manevra foarfece cu varf bont;
  • poate turna lichid dintr-un recipient (cu devarsari);
  • poate insirui margele mari pe o ata;
  • se poate spala pe dinti (inca avand nevoie de ajutor).

4 ani

  • se poate imbraca si dezbraca singur (fara a lega sireturi, sau a inchide fermoare);
  • se poate spala pe dinti fara ajutor;
  • poate desena cateva forme simple atunci cand ii ceri (fara a-i arata imaginea);
  • poate face constructii verticale sua orizontael folosind cuburi;
  • poate impacheta un servetel in triunghi sau in dreptunghi.

5 ani

  • isi poate lega singur sireturile;
  • poate scrie cateva litere sau numere sau isi poate scrie prenumele;
  • poate desena un triunghi;
  • poate manipula cateva unelte (surubelnita, ciocanel etc.);
  • poate face constructii mai complexe din cuburi;
  • poate indoi hartia pe diagonala;
  • poate insirui margele pe sfoara;
  • poate manca cu furculita.

6 ani


  • se descurca cu inchiderea nasturilor, a fermoarelor si a altor inchizatori;
  • poate taia cu cutitul alimente fragile in bucati mari;
  • poate copia cu usurinta forme complexe, litere si numere;
  • isi poate scrie intregul nume;
  • da cu matura;
  • sterge praful;
  • isi face patul singur.
  • Sursa tabelului : http://www.copilul.ro/copii-3-6-ani/dezvoltare/Abilitatile-motorii-ale-prescolarului-a121.html#3_ani

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Curs de formare - Terapia 3C - Sesiunea Martie - Iunie 2024

Perioada de inscrieri:  decembrie 2023 -  10 Martie 2024 Cursul va debuta in:   16 Martie Sesiunea: Martie - Iunie 2024 Durata: 3 luni  Cui ...