miercuri, 30 mai 2018

Terapia 3C






Inca de cand ne nastem, una din cele mai interesante experiente pe care le traim este cea a descoperirii propriului corp si a potentialului de miscare al acesteia. Astfel, in prima faza CONSTIENTIAZAM ca avem maini si picioare. Mai apoi incercam sa le COORDONAM, pentru indeplinirea anumitor gesturi si actiuni motrice. Capacitatea de CONCENTRARE, este ceea ce optimizam pe toata perioada vietii. In acest fel, evoluand, omul construieste GANDIREA MORTICA si INTELIGENTA MOTRICA, fara de care nu pot avea o viata sociala.
De ce este atat de importanta achizitionarea unui bagaj psihomotor?
Haideti sa vedem care sunt pasii pe care ii face omul pana ajunge sa aiba un mod de gandire preponderent rational si pe care sa-l poata controla. Prima inteligenta pe care o dezvolta omul este cea afectiv-senzoriala (bratele mamei, caldura corpului mamei, caldura din camera, dragostea mamei, etc). Urmatoarea inteligenta pe care o dezvoltam este cea perceptiv-motrica (aici sunt incadrate cele descrise mai sus, si informatiile pe care creierul le inregistreaza in timp ce ne miscam: teren moale/tare, distanta scurta/lunga, oboseala datorata parcurgerii unei distante lungi, etc). Intr-un final, pe baza celor doua inteligente mentionate anterior, copilul construieste gandirea rationala. Fara dezvoltarea corespunzatoare a uneia din cele doua, gandirea rationala nu poate avea o evolutie satisfacatoare, toate acestea contabilizandu-se in comportamente mai mult sau mai putin deviante.

Revenind la contextul autismului, putem usor concluziona care sunt pasii de urmarit atunci cand abordam PROCESUL GLOBAL DE RECUPERARE.
Primul pierdere pe care o sufera copilul cu autism, din momentul pronuntarii diagnosticului, sunt parintii. Da, stiu ca e o afirmatie socanta, dar in cele mai multe cazuri, asa este. Sa argumentez. Prabusiti intr-un asemenea "hau", si fara sa primeasca nici un fel de lamuriri, parintii alearga cu disperare in toate directiile pentru a cauta solutii de salvare a copilului. Este firesc. Numai ca, in acesta alergare, incep incet-incet sa nu-si mai vada copilul ci doar afectiunea pe care acesta o are. Acesta este primul pas prin care copilul pierde usor-usor parintii. Mai departe nu detaliez, se stiu foarte bine ceilalti pasi, si nu asta e scopul postarii.

Ce se  intampla in momentul punerii diagnosticului la copilul in varsta de, sa zicem, 2 ani? Se intervine abuziv cu programe de recuperare structurate rational si cu medicatie, in cele mai multe cazuri. Este o abordare destul de gresita, in viziunea mea.

Daca ne uitam putin mai sus, putem vedea ca partea de constructie a inteligentei afectiv-senzoriala ramane abandonata, iar cea care tine de constructia inteligentei perceptiv-motrice nu mai are suport.
Fara o baza formata din cele doua, si cu grave tulburari de proprioceptie, se insista pe contruirea gandirii rationale. Nu va pot vorbi foarte mult despre constructia gandirii afectiv-senzoriale, fiindca nu este domeniul meu de activitate, dar o sa insist putin pe importanta dezvoltarii inteligentei perceptiv motrice.

Stim ca majoritatea persoanelor cu autism au un grad ridicat de tulburare de proprioceptie si ca la o simpla evaluare, cei mai multi se situeaza sub varsta de 3 ani, ca si achizitii psihomotorii. Ori, in lipsa constientizarii propriei corporalitati si a propriului potential de miscare, cum te poti raporta contextului si cul il poti raporta pe acesta la tine? Prin ce modalitate poti ajunge sa planifici dpdv motric actiunile sau activitatile motrice? Este imposibil.

Cum resusim, atunci, sa construim inteligenta perceptiv motrica a persoanei cu autism? Cum reusim, cu ajutorul Terapiei 3C, sa construim gandirea motrica la aceste persoane? Este oarecum simplu, daca tinem cont de faptul ca persoana cu autism are un mod de gandire structurat preponderent vizual. Ceea ce ne ramane de facut, este sa construim un program vizual care sa aiba "coduri" rationale. Doar asa putem avea eficienta si putem dezvolta gandirea motrica. Daca tot ce se intampla in campul vizual al acestor persoane nu are o cheie logica, achizitia informatiei nu este completa, sau lipseste cu desavarsire. Procesul de recuperare cu ajutorul Terapiei 3C, asta face. Transmite informatia de la organul efector, la receptor, in contextul unor exercitii cu "coduri" logice.

Sper ca explicatiile oferite sunt cat se poate de elocvente. Detalierea acestui subiect se face la cursul de formare si la workshopuri.

Multumesc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Curs de formare - Terapia 3C - Sesiunea Martie - Iunie 2025

Perioada de inscrieri:  10 Octombrie 2024 - 23 Februarie 2025 Cursul va debuta în:   1 Martie 2025 Durata: 3 luni  Cui se adreseaza: Absolve...