miercuri, 9 august 2017

Modalitati de interpretare a comportamentului psihomotor la persoanele cu autism - din Manualul Terapeutului 3C



         Exista tendinta de a interpreta gresit efectuarea unor sarcini motrice efectuate de catre persoanele cu autism. Astfel, o viteza redusa de lucru, un timp de raspuns foarte mare sau refuzul de a intra in sarcina motrica pot, in lipsa unor repere corecte, sa fie interpretate ca fiind manifestari ale lenei sau ale ego-ului. "Stie, dar nu vrea sa faca", "este lenes" sau "este ambitios", sunt cateva din interpretarea pe care majoritatea persoanelor, care interactioneaza cu copii cu autism, o au.
        Din punctul meu de vedere, aceste abordari sunt foarte departe de adevar si nu ajuta in nici un fel copilul aflat in dificultate. Abordarile de acest fel nu pot duce la solutii eficiente. "Lenea" sau manifestarile enumerate mai sus, au nevoie de un suport rational pe care cei mai multi copii cu autism nu-l au. Pentru "a-ti fi lene" ai nevoie sa intelegi ce ti se cere, se presupune ca esti capabil sa indeplinesti sarcina respectiva, dar ca in urma unei analize foarte rapide alegi sa nu o indeplinesti sau alegi sa o faci intr-un fel in care sa determini manifestarea unui comportament dezaprobant persoanei de langa tine. Credeti ca un copil cu autism, o persoana care abia constientizeaza (intr-un caz fericit) propria corporalitate, e capabila de dezvoltarea unor astfel de rationamente?

          Terapeutul 3C, ar putea interpreta manifestarile enumerate mai sus ca fiind lentoare psihomotorie, nivel subdezvoltat al gandirii motrice, memorie motrica ineficienta (sau inexistenta) si inteligenta motrica nedezvoltata.

         Manifestarile ego-ului, adica refuzul de a intra in sarcina si de a ramane in ea, ar putea fi interpretate ca fiind o capacitate redusa de efort psihic coroborata cu incapacitatea de a intelege sarcinile unui exercitiu si utilitatea acestuia.

        De asemenea o gandire motrica nestructurata si in care achizitiile sunt haotice si fara repere clare aduc copilul cu autism in imposibilitatea de a asimila sarcini motrice simple. Neavand un suport rational si neavand structurate si definitivate achizitiile motrice de baza, copilul cu autism nu poate suplini deficientele psihomotorii. Participarea la activitati fizice care nu-l ajuta sa structureze gesturile si actiunile motrice efectuate, au ca si efect doar o detoxifiere (prin transpiratie) si consumarea energiei fizice. In urma acestor activitati sportive care nu sunt structurate intr-un proces de recuperare gandirea motrica a copilului cu autism ramane la fel de haotica ca si mai inainte, copilul neintelegand si neasimiland nici unul din gesturile sau actiunile motrice efectuate.  

(Continuarea in manual sau la cursul de formare pentru terapeuti.)


Un comentariu:

Curs de formare - Terapia 3C - Sesiunea Martie - Iunie 2025

Perioada de inscrieri:  10 Octombrie 2024 - 23 Februarie 2025 Cursul va debuta în:   1 Martie 2025 Durata: 3 luni  Cui se adreseaza: Absolve...