Autismul- perpectiva psihomotorie
In abordarea procesului global de recuperare, componenta psihomotorie este de o importanta covarsitoare. Putem spune ca reusita acestui proces depinde de cat de bine este facuta aceasta recuperare. Autonomia psihomotorie obtinuta ca rezultat al construirii gandirii motrice si a inteligentei motrice este singura achizitie care poate aduce persoana cu autism in punctul in care poate fi integrata cu succes in societate. Fara gandire motrica, persoana cu autism nu se poate raporta la context si nu poate intelege nimic din ce se intampla in jurul sau. In lipsa gandirii motrice achizitiile sunt fragmentate, haotice si au ca si rezultat un comportament psihomotor nestructurat si neadecvat situatiilor cotidiene. Procesul de recuperare psihomotorie cu Terapia 3C implica si componente sociale, emotionale, copilul fiind permanent stimulat din aceste puncte de vedere si optimizandu-si permanent inteligenta emotionala si gandirea motrica, invatand simultan si limbajul gestual. Ameliorarea relatiei parinte-copil este de asemenea un mare atu in procesul de recuperare cu Terapia 3C, parintele fiind direct implicat.
In autism,deficitul psihomotor poate fi definit ca fiind incapacitatea unei persoane de a dispune in mod constient si voluntar de propriul corp si de potentialul psiho-fizic al acestuia. Cu alte cuvinte, copilul este in posesia unui corp pe care nu stie si nu poate sa-l foloseasca voluntar. Deducem de aici faptul ca gandirea motrica, inteligenta motrica, capacitatea de efort psihic, orientarea spatio-temporala sunt la un nivel foarte scazut(nestructurat) sau lipsesc cu desavarsire (autismul sever).
Neconstientizarea propriei corporalitati (deficiente proprioceptorii accentuate), este identificata ca fiind principala problema a persoanelor cu TSA.
Haideti sa incercam un exercitiu de imaginatie. Incercati sa va imaginati ca stiti ca aveti doar o mana si un picior. Toate celelalte componente ale corpului dumneavoastra va sunt complet straine.
Presupunem ca aveti capacitatea de a verbaliza.
In conditiile date, care ar fi posibilitatea de a precepe ca pe un tot spatiul in care va aflati? Cum v-ati putea raporta la contextul in care va aflati? Care sunt procesele cognitive pe care le puteti dezvolta? In raport cu ce? In ce fel ati putea exprima starile si nevoile pe care le-ati avea? Cate comportamente deviante ati putea gestiona?
Haideti sa incercam un exercitiu de imaginatie. Incercati sa va imaginati ca stiti ca aveti doar o mana si un picior. Toate celelalte componente ale corpului dumneavoastra va sunt complet straine.
Presupunem ca aveti capacitatea de a verbaliza.
In conditiile date, care ar fi posibilitatea de a precepe ca pe un tot spatiul in care va aflati? Cum v-ati putea raporta la contextul in care va aflati? Care sunt procesele cognitive pe care le puteti dezvolta? In raport cu ce? In ce fel ati putea exprima starile si nevoile pe care le-ati avea? Cate comportamente deviante ati putea gestiona?
O imagine incompleta a sinelui nu-ti poate o feri o imagine completa a ceea ce te inconjoara si nu iti permite sa dezvolti procese de gandire, motrice sau cognitive, complete si eficiente.
Cred ca ati inteles tabloul si ca, instantaneu, ati inteles cat de importanta este cunoasterea si constientizarea propriei scheme corporale.
Oamenii tipici se raporteaza la contextele in care se afla si se raporteaza acestora in mod instinctiv. Persoana cu autism nu este capabila de aceste lucruri, mai ales daca vorbim de un autism sever asociat cu diferite comorbiditati.
Oamenii tipici se raporteaza la contextele in care se afla si se raporteaza acestora in mod instinctiv. Persoana cu autism nu este capabila de aceste lucruri, mai ales daca vorbim de un autism sever asociat cu diferite comorbiditati.
Ultimele intrebari care se pun sunt urmatoarele:
1.Cat de eficiente pot fi celelalte procese de recuperare cognitiv-comportamentala, atata timp cat tulburarile de proprioceptie sunt de la mediu spre grav, si atata timp cat aceste deficiente sunt ignorate?
2.Cum poti structura mintea unui copil care nu stie ca are un corp si nu constientizeaza potentialul de miscare al acestuia?
3.In raport cu ce achizitioneaza el toate informatiile strict cognitive?
1.Cat de eficiente pot fi celelalte procese de recuperare cognitiv-comportamentala, atata timp cat tulburarile de proprioceptie sunt de la mediu spre grav, si atata timp cat aceste deficiente sunt ignorate?
2.Cum poti structura mintea unui copil care nu stie ca are un corp si nu constientizeaza potentialul de miscare al acestuia?
3.In raport cu ce achizitioneaza el toate informatiile strict cognitive?
Dobandirea constientizarii propriei corporalitati (proprioceptiei) devine astfel primul aspect care trebuie abordat in recuperare.
Orice alte achizitii, in alte directii, nu pot fi aduse decat la stadiul de automatisme. Putem spune ca fara automatisme nu putem functiona. Este corect, dar trebuie spus si faptul ca pe baza acestor automatisme noi construim comportamente autonome adaptative. Si toate acestea sunt posibile datorita nivelului de proprioceptie optimizat constant.
Se impune abordarea unui program de recuperare structurat si care sa optimizeze constant coordonarile. Terapia 3C este un astfel de program si particularitatea lui este faptul ca a fost construit special pentru persoanele cu autism.
Este un program probat timp de 11 ani si in care rezulatele pozitive au aparut la 100% din cazuri. Nu exista nici macar un copil cu autism, care sa fi stat in terapie cel putin 6 luni si care sa nu inregistreze progrese majore in directia recuperarii, indiferent de gradul de autism pe care-l avea.
Recuperarea psihomotorie cu ajutorul exercitiilor de coordonare din T3C, aduce persoanei cu T.S.A. urmatoarele beneficii:
Constientizarea propriului potential psihomotor
Structurarea proceselor de gandire motrica
Optimizarea capacitatii de planificare motrica
Optimizarea gradului de incredere in sine
Largirea ariei de autonomie motrica
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu